Dünya Saglik Için Hareket Et Günü




Dünya Saglik Için Hareket Et Günü

Sanliurfa Il Saglik Müdürü Uzm.Dr. Erdogan DURAN, 10 Mayis ?Dünya Saglik Için Hareket Et Günü? nedeniyle basin açiklamasi yapti.



            Sanliurfa Il Saglik Müdürü Uzm.Dr. Erdogan DURAN , 10 Mayis Dünya Saglik Için Hareket Et Günü nedeniyle açiklama yaparak, fiziksel aktivite, kas ve eklemleri kullanarak enerji tüketimi ile gerçeklesen herhangi bir bedensel hareket olarak tanimlandigini söyledi. Bireylerin fiziksel ve ruhsal sagliginin gelistirilmesinde temel araçlardan birisi oldugunu belirten Duran, ?Bir halk sagligi sorunu olmanin yaninda, ayni zamanda toplum refahini, çevrenin korunmasini tesvik eder ve gelecek nesillere bir yatirim olusturur. Kronik hastaliklarin ortak risk faktörlerinden birisi olan fiziksel hareketsizlik, dünya genelindeki ölüme neden olan risk faktörleri siralamasinda, dünya genelindeki ölümlerin yüzde 6?sini kapsayarak dördüncü sirada yer almaktadir. Meme ve kolon kanserlerinin yaklasik yüzde 21-25?inin, diyabetin yüzde 27?sinin ve iskemik kalp hastaliginin yüzde 30?unun ana nedeni oldugu tahmin edilmektedir. Obezitenin artmasina neden olan önemli faktörlerden biri hareketsiz yasam tarzinin yayginlasmasidir. Fiziksel aktivite; kan basincini azaltir, HDL seviyesini arttirir ve kilo kontrolü için anahtar role sahiptir. Dünya genelindeki fiziksel hareketsizlik, kötü beslenme ile birlikte ortalama toplam saglik harcamalarinin yaklasik yüzde 2?si ile iliskilendirilmektedir. Haftanin 5 günü en az 30 dakika orta siddette fiziksel aktivite yapilmasi sagligin korunmasi, kardiyovasküler hastaliklar, diyabet, kolon ve meme kanseri riskini azaltmak için yeterli olacaktir. Orta siddette fiziksel aktivite, solunum veya kalp atis hizinda küçük artislara neden olan orta düzeyde fiziksel efor gerektiren fiziksel aktivitedir. Örnegin saatte yaklasik 5 kilometre hizla tempolu yürüyüs, bahçe isleri, saatte 16 kilometreden az bisiklet sürmek, genel insaat isleri, 20 kilogramdan az agirlik tasima gibi.

              Bakanligimizca gerçeklestirilen ?Saglikli Beslenelim, Kalbimizi Koruyalim? arastirma raporuna göre; toplum genelinde düzenli olarak fiziksel aktivite yapanlarin tüm toplum içinde orani yüzde 3,5 bulunmustur. Toplumun obezite ile mücadele konusunda bilgi düzeyini artirmak, yeterli ve dengeli beslenme ve düzenli fiziksel aktivite aliskanligi kazanmasini tesvik etmek ve böylece ülkemizde obezite ve obezite ile iliskili kalp-damar hastaliklari, diyabet, bazi kanser türleri, hipertansiyon, kas-iskelet sistemi hastaliklari gibi hastaliklarin görülme sikligini azaltmak amaciyla Türkiye Saglikli Beslenme ve Hareketli Hayat Programi hazirlanmistir. Dünya Saglik Örgütü tarafindan fiziksel aktivitenin yararlari konusunda toplum bilincini olusturmak, iyi uygulamalara dikkat çekmek ve fiziksel aktivitenin yararlarini savunmak, yasamin her alaninda toplum genelinde fiziksel aktiviteyi arttirmak, saglikli davranislari ve yasam tarzlarini tesvik için 10 Mayis Dünya Saglik Için Hareket Et Günü olarak belirlenmistir? dedi.